Slik finner du treningsgleden – uansett vær

Foto: Privat

UT PÅ TUR, ALDRI SUR: For Anders Aukland er det aller viktigste at treningen skal være gøy. Det gir inspirasjon også en kald høstkveld. Foto: Privat

«Det er sju slags vær i ei høstnatt»

Det er visstnok et nordisk ordtak som sier dette. Høsten byr på mange utfordringer for alle som trener. Været er stadig vekslende, men som oftest er det ruskete vær med regn, vind og kaldt. Det betyr lite for meg så lenge jeg har glede av det jeg driver med. Det er hva jeg setter øverst, uansett vær, gleden.

Det kan være ekstra tungt å komme seg ut og trene, når høstværet og føreforhold byr på mørke, våt og glatt asfalt og regntunge kvelder. Jeg hører ofte folk som sier: «forstår ikke at du orker». For meg er svaret enkelt: «Jeg elsker det jeg jobber med.»

 

Jeg har i dag (i voksen alder) den samme følelsen på en startstrek, uansett konkurranseform eller treningsøkt, som da jeg var 12 år og gikk poenglangrenn med Oseberg Skilag. Gleden, motivasjonen og nysgjerrighet er fortsatt i beinmargen

Jørgen (foran) og Anders Aukland ble tidlig glad i å gå på ski. Det er de fortsatt.

TIDLIG KRØKES: Jørgen (foran) og Anders Aukland ble tidlig glad i å gå på ski. Det er de fortsatt. Privat.

og er det som driver meg innen idrett. Jeg lærer stadig noe om hvordan jeg kan bli en bedre skiløper. I de senere år har jeg aktivt oppsøkt kompetanse og erfaring fra andre idretter da jeg innser at flere idrettsgrener sitter med ledende kompetanse jeg kan ha nytte av. Og det er nettopp det som gir meg energi til å gjøre det lille ekstra for å utvikle meg videre og ha det moro med jobben. Jeg har tro på å være allsidig og interessert i og lytte på andre for å kunne omsette det til egen vinning.

Så hvordan kan jeg gi deg som leser noe av verdi?

Jeg skal absolutt dele med deg mine erfaringer og gi deg de råd jeg mener er fornuftige. Men jeg vil samtidig anbefale deg det og prøve andre treningsformer og idrettsgrener. Dette kan være inspirerende og nyttige erfaringer som kanskje gir deg økt motivasjon og interesse for videre investering av tid og ressurser i idretten du brenner for.

Da jeg bestemte meg for å lage team med broder Jørgen i 2007, var en av de første vi pratet med og lærte av Thor Hushovd. Vi snakket allerede da om de egenskapene en trengte for å kunne vinne en sprint etter 5 timer konkurransetid, optimalsere et team og den sportslige optimaliseringen generelt. Vi har mye å takke Thor for den dag i dag. Siden den tid har vi oppsøkt flere miljøer, deriblant roing og padling. Padling har vært en svært viktig idrett for oss i karrieren, og vi har lært svært mye av Verås Larsen. Takk Eirik og Joar!

Men tilbake til dette høstværet. Det gjelder å se mulighetene. Jeg tar som oftest i bruk tredemølla i kjelleren, eller på treningssenteret, hvis jeg ikke er motivert til å løpe i grisevær. Ærlig sak. Det finnes i dag mange tilbud for trening. Jeg legger vekt på sosiale økter i høstmørket. Det er mange effektive saltreninger og styrkeprogram med fokus på allsidighet. Trener du ute, som er gratis, så sørg for å få med deg en kompisgjeng.

Gi økta et tema eller mål, eks «Bløtt», og overrask treningskompisene med en rute de ikke ha vært med på før. Kanskje latteren sitter løst over løpsteknikken når dere oppsøker myrene i marka. Latteren vil nok bli erstattet med tung pust etterhvert. Men det blir en tur dere husker og lever på en stund.

PS! Vær flink til å spise og drikke god mat og drikke etter økt. Bruk lue på kalde kvelder, refleksvest og hjelm med rulleski. Det er snart vinter!

 

 

Kommentarer